یکی از انواع خاکها، خاک رسی می باشد که این نوع خاک از نظر کشاورزی مناسب نیست زیرا به دلیل سنگینی و متراکم بودن گیاهان نمی توانند به خوبی ریشه زایی کنند در نتیجه رشد خوبی ندارند.

جهت اصلاح خاک رسی اقدامات زیر را می توان انجام داد.

** از متراکم کردن و فشردن خاک خودداری کنید

خاک رسی بسیار مستعد متراکم و سفت شدن است. تراکم باعث می شود زهکشی خاک ضعیف شود و کلوخه های سخت تشکیل شوند که کار کردن با خاک رسی را دشوار می کنند.

راه کار:  هرگز هنگامی که خاک مرطوب است، با آن کار نکنید.

همچنین باید سعی کنید تا جایی که ممکن است از راه رفتن روی خاک بپرهیزید.

** مواد آلی به خاک اضافه کنید

افزودن مواد آلی به خاک رسی راه خوبی برای بهبود خاک است. برای بهبود خاک رسی می توان از کمپوست یا موادی که به سرعت کمپوست می شوند استفاده کرد، مانند کود حیوانی پوسیده (کمپوست)، گیاهان سبز.

روش پوساندن کود حیوانی(کمپوست):

10 تن کود حیوانی(مخلوطی از گاو، گوسفند، ..) + 1 تن کاه و کلش گندم + 1/5 تن کاه و کلش جو + 2 کیسه اوره + 250 کیلوگرم گوگرد را مخلوط کرده و بعد از مدت 4 ماه کمپوست آماده شده و آن را به خاک رس اضافه کرده.

روش گیاه سبز:

در فصلهای سردتر که زمین خالی از محصول می شود می توانید از گیاهان پوشاننده خاک مانند شبدر، یونجه تیموتی، ماشک گل خوشه ای و گاو زبان استفاده کنید. ریشه های این گیاهان در خاک رشد کرده و خود همانند مواد اصلاحی آلی و زنده برای خاک عمل می کنند. سپس کل گیاه در خاک باقی مانده و تبدیل به کمپوست آلی می شود.

نکته: اصلاح خاک رسی کار ساده و یا فوری نیست و ممکن است چند سال طول بکشد تا خاک زمین شما بر این مشکل  فائق بیاید اما نتیجه نهایی واقعا ارزش این تلاش را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست